………píše Ján Kulík
V staroveku, či ešte aj v stredoveku, cestovať z mesta, do mesta nebolo celkom bezpečné. Úzke cesty viedli tmavým lesom a tu sa skrývala, ako rozličná dravá zver, tak aj zbojníci. Keďže väčšina ľudí sú praváci, veľmi dôležité bolo mať dobrý prehľad po kríkoch z tejto strany. Aby, v prípade nebezpečia bolo času vytiahnúť meč, šabľu, pištoľu a ochrániť si život. Práve z tohoto dôvodu, človek, jazdec, pohyboval sa ľavou stranou cesty.
Pri zrode automobilizmu, v každej krajine sa premávka riadila na svoj spôsob, ba v Taliansku si to aj dôkladne vymiešali. V mestách sa jazdilo pravou stranou, ale za mestom, v poli, jazdilo sa ľavou. Muselo sa čakať kým príde Musolíny, aby urobil poriadok. Ináč, ďakujúc Francúzom a hlavne Nemcom, kontinentálna Európa a aj aspoň polovica sveta, jazdí pravou stranou. Briti (skorej aj Švédi, ba aj Českoslovcensko...) jazdia ľavou stranou. Podobne, okrem Kanady, ľavou stranou sa jazdí vo všetkých bývalých britských kolóniach.
Neboli to však ani Briti, ani Nemci, ani Francúzi, ani ... čo sa začali dôkladnejšie zaoberať problémom regulácie premávky, vymýšľanýim pravidiel, zákonov... pokút... z čoho máme hodne aj dnes.
Ak si do ruky vezmeme Bibliu, alebo rozličné publikácie najfundamentalistickejších evanjelistov, hneď sa dozvieme, že život sa začal v Babylóne, ale tu začal aj morálny pokles, ktorý sa, ako rakovina šíril na celý svet. Odtialto sa rozšírilo zbožňovanie matky a dieťaťa, tu vznikla idea znovunarodenia, idea „svätého“ otca, idea chrámovej veže, cirkevného polatku a čuduj sa svete, tu sa donášajú aj prvé zákony na regulovanie mestskej premávky.
Bol to vraj vtedajší tamojší kráľ Sancheríb, čo ako prvý uvádza legálne parkoviská (za poplatok) pre ťavy, somárov, vozy, kone, mulice... a tu vznikajú aj prvé sankcie za nelegálne parkovanie. Kráľovská pokladnica potrebovala peniaze na financovanie dobyvačných vojen a regulovanie premávky sa črtalo, ako nepreschýnajúci zdroj. (Tak to robia aj súčasné vlády na celom svete.) Určili sa parkoviská, kde poplatok bol pomerne vysoký a ilegálne parkovanie sa prísne trestalo. Čo si zaslúži osoba, ktorá narúša zákon, neuctieva práva iných... nič, len smrť. Prepichnutie kópiou. Áno, tak sa trestalo.
Rozľahlé rímske impérium tiež malo svojich starostí s regulovaním premávky. Ako prvé, bola tu stavba ciest, ich údržba, ba dennom poriadku diskusie senátu, neraz boli aj premávkové pravidlá.
Keďže všetky cesty viedli do Ríma, zjavila sa potreba regulovania mestskej premávky a preto v roku 45. imperátor Caesar uvádza zákon o jednosmerných uliciach.
Vtedajšie cesty boli pevné. Stavali sa z kameňa, no neskoršie, už v stredoveku kvalita ciest klesá, avšak s nástupom automobilizmu, zjavuje sa aj potreba betonových, až asfaltových ciest. Tu sa ale zjavil problém. Ako skúšať kvalitu asfaltu? Ako najspoľahlivejšia metóda, osvedčila sa tá, čo bola najjednoduchejšia. Chemik dal svojmu asistentovi ceruzu, papier a guľočku smoly. Tento tú guľočku, ako nejakú žuvačku, usilovne žuval a na papier vnášal svoju „odbornú“ mienku a kvalite materiálu.
Každý poriadny šofér má v aute aj cestovnú mapu (automapu). Boli rozličné mapy od nepamäti, od najstaršieho staroveku, ale táto moderná automapa za svoj zrod vďačí nie šoférom, lež cyklistom a ich klubom. v čase popularizácie tohoto premávkového prostriedku, do klubov patrili všetci serióznejší cyklisti a týto páni vám na svojich bicykloch krúžili cestamy, necestami, bližším a ďalším okolím a pedantne si značili, zapisovali každú zdolanúz trasu, cestičku, úvrate, potok, potôčik, priekopu, dedinu, jej ulice, až sa zrodila cestovná mapa.
Takýto výlet do minulosti neškodí. Potrebujeme vedieť, prečo je niečo tak, ako je a nie inak. Nehnevať sa na policajta, keď nám vyrúbe pokutu za priestupok. Lepšie a aj zdravšie je zaplatiť peňazmi, ako životom. V Babylóne sa tratila hlava. Asi naši mocipáni zmudreli. Pokutujú nás peňažne, sumou ktorú si myslia, že zvládne naša rodinná pokladňa. Ak by nám stínali hlavy, pichali na kópie, ľudia by boli pozornejší a v do pokladne by sa groše nesypali. Konečne, ak by nás pobili, kto by platil pokuty?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára